När virkat blev tredigt

Virkade mössor har funnits i alla tider och burits av allt från barn och tonåringar till äldre fiskemän och arabiska affärsinnehavare. Det är ett plagg som går över nationsgränserna och kulturella bubblor, och i skrivande stund sitter det människor över precis hela världen med virknålen i högsta hugg, i färd med att tillverka en virkad huvudbonad av olika form och färg.

I Sverige har attityden gentemot virkade mössor alltid varit lite delad; å ena sidan är den ett faktum som få människor lyfter ögonbrynet åt men å andra sidan har den länge haft något av en nörd stämpel. Detta har idag ändrats radikalt och svenskar bär virkade mössor som aldrig förr, och detta har till stor del att göra med den så kallade

OS-mössan som gjort plagget till ett av de hetaste på senare år.

Eva Christensson har som jobb att klä de svenska OS-tävlandena och inför vinter OS 2010 hade hon bland annat valt en blågul, virkad mössa att bäras av skidåkarna som en kul och varm representant för Sverige. När så Charlotte Kalla tog guldet i tio kilometer, iförd denna vinnarmössa så blev det plötsligt landets absolut mest trendiga plagg. Garnbutiker i städer och byar sålde slut på nolltid då många bestämde sig för att virka den själva medan andra beställde sina exemplar över nätet och i fysiska butiker. Succén var ett faktum och sedan dess har den mångfärgade, virkade mössan blivit ett plagg som bärs av var och varannan människa.

Mössor är ett fantastiskt plagg då de kan bäras av precis alla människor och kommer i en sådan stor myriad av mönster och material att man kan hitta något för alla typer och smaker. Som profilreklam är den därför alldeles utomordentlig då den är uppskattad av alla och dessutom syns på långt håll, var man än befinner sig.